Rólunk
A Budaörsi Telekuckót – vagy ahogyan a köztudatban elterjedt, a Kuckót – Budaörs Város Önkormányzata 2004. április 1-jén nyitotta meg. Az üzemeltetést kezdettől fogva a KÖZIGKONZULT Alkotó Közösség Bt. látja el az Önkormányzattal kötött szerződés alapján.
Ma már szinte hihetetlennek tűnik, de abban az időben az internet és a számítógép korántsem volt olyan széles körben elérhető, mint manapság, okostelefonról pedig még nem is hallottunk. Így a Telekuckó a Város első olyan közösségi hozzáférési pontja lett – átmenetként az országosan elterjedt teleházak és internet kávézók között –, ahol ingyenesen vagy csekély térítés ellenében bárki „számítógépezhetett”, használhatta az internetet, tanfolyam keretében és egymástól is tanulva elsajátíthatta az eszközök használatához szükséges ismereteket, és segítséget kérhetett, ha egyedül nem boldogult a számítógépével.
Habár a Telekuckó a teleházak sorában jött létre, az eltérő névválasztás nem csak a többi teleházhoz képest kisebb méretre utalt, hanem azt a „filozófiát” is szerette volna kifejezésre juttatni, hogy a Telekuckó egy olyan közösségi műhelyfunkciót lát el, amely nem csak helyben működik közösségszervező erőként, hanem a többi teleház számára is példaként szolgálhat. Olyan – hazai viszonylatban úttörőnek számító – megoldások indultak el innen, mint például az információtechnológiai, azaz IT-mentorálás modellje vagy az ügysegédlet, melyekről részletesen lehet olvasni a 2006-ban kiadott Digitális esély című könyv itt olvasható részletében.
Az alapítás óta eltelt idő alatt az infokommunikációs eszközök széles körben elérhetővé és ennek következtében elterjedtté váltak, ám az „elterjedtség” korántsem jelenti, hogy mindenki, akinek ilyen eszköze van, képes is azt megfelelően és biztonságosan használni, és képes élni azokkal az előnyökkel, amelyet az eszközök birtoklása és használata elvileg lehetővé tenne különböző személyes, közigazgatási, kereskedelmi és pénzügyi szolgáltatások elérése, alkalmazása érdekében. Egyszerű lenne azt feltételezni, hogy a probléma csakis az idős korosztályt érinti, de napi tapasztalataink ismeretében állítjuk, hogy ez korántsem így van. Olyanok is sokan küzdenek ezekkel a nehézségekkel, akik fiatalabbak ugyan, de az iskolai tanulmányaik során nem részesültek informatikai oktatásban.
A technológiák hihetetlen gyorsasággal fejlődnek és ez magával hoz egy másik problémát is: nem elég valamit egyszer megtanulni! A gyors változások miatt ugyanis az ismeretek hamar elavulttá válnak, ezért folyamatos tanulásra, utánkövetésre van szükség, amire nem mindenki képes segítség nélkül. Fontos tehát, hogy meglegyenek azok az intézményesített lehetőségek, amelyek biztosítják, hogy széles körben és minden társadalmi csoport számára elérhető legyen ezeknek az ismereteknek a megtanulása és fejlesztése. A digitális átalakulás követésének hiánya ugyanis új egyenlőtlenségekhez vagy a meglévők erősödéséhez vezethet az élet szinte minden területén. Ezért is van még mindig létjogosultsága annak a tevékenységnek, amit a Telekuckóban végzünk és ezért értékelhető nagyra, hogy Budaörs Önkormányzata forrásokat biztosít erre a célra.
Az alapítást követő években évente öt – hatezer ügyfél fordult meg nálunk személyesen. Mára ez a létszám – különösen a COVID-járvány óta – lényegesen csökkent, de még így sem mondható kevésnek, hiszen meghaladja az évi kétezer főt. Az infotechnika elterjedésével és fejlődésével persze a feladataink némileg átalakultak: az internet-és számítógéphasználat valamint a tanfolyami képzés iránti igény csökkent, de korántsem szűnt meg, mint ahogy a mindennapi számítógép-és okostelefon használathoz és a különböző alkalmazásokhoz, szolgáltatásokhoz (pl. ügyfélkapu, ESZT, stb.) köthető IT-mentorálás iránt is nagy az igény. Ugyancsak létező és folyamatosan végzett tevékenységünk az ügysegédi feladatok ellátása, melyet kiegészítenek az irodai szolgáltatások. Ez utóbbiakat hiánypótló jelleggel végezzük, hiszen egyfelől ugyan jelentősen megnőtt az elektronikus levelezési forgalom, de az elektronikus levél mellékleteként elküldött dokumentumokat sok esetben még mindig papír alapon kell bemutatni (pl. laborvizsgálati eredmények, orvosi beutalók, stb.). Ezek nyomtatásához szolgáltatót találni azonban nem mindig könnyű feladat, különösen idős emberek számára. Ugyanez elmondható a szkennelésről is.
Jelenleg a következő szolgáltatások érhetők el nálunk:
- számítógép – és internet használat,
- számítógép és mobiltelefon (tablet) alapszintű használatának oktatása és továbbképzés (az Önkormányzat digitális esélyegyenlőséget szolgáló 40/2005. (V.25.) számú rendelete alapján),
- IT-mentori tevékenység,
- távjelenléti szolgáltatás biztosítása a Vivien távjelenléti hálózaton keresztül,
- irodai szolgáltatások (nyomtatás, fénymásolás, szkennelés, faxolás, spirálozás),
- az Önkormányzat által biztosított ingyenes jogi tanácsadás szervezése,
- ügysegédi feladatok ellátása.
Szolgáltatásaink egy része az ügyfelek számára díjmentes, a számítógép-és internethasználatot valamint az irodai szolgáltatásokat díj ellenében nyújtjuk. Az árak 27 %-os áfát tartalmaznak, fizetés készpénzzel vagy kártyával lehetséges.